Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
- Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: YJM DE Groot
BIG-registraties: 79051740925
Basisopleiding: WO psychologie
AGB-code persoonlijk: 94002027
Praktijk informatie 1
Naam Praktijk of Handelsnaam: Teachings
E-mailadres: info@teachings.nl
KvK nummer: 34350537
Website: www.teachings.nl
AGB-code praktijk: 94056104
1b. Werkt u op meer dan één locatie, geef dan de locaties en adresgegevens
hieronder in: - Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
coördinerende rol als volgt in:
Teachings is een solopraktijk, waarbij de regiebehandelaar de behandeling zelf uitvoert. Na de intake
wordt samen met client een behandelplan opgezet. We reflecteren regelmatig op de voortgang van
de behandeling en stellen indien nodig het plan bij. In afstemming met client wordt de behandeling
op een passend moment afgesloten. - Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type
klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich,
betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Teachings richt zich op volwassenen met hoofdzakelijk angst- en stemmingsstoornissen die naar hun
lijden kunnen en willen kijken. Samen onderzoeken we patronen in gedrag die zich herhalen. Door
die patronen te (h)erkennen kun je uit herhalingen stappen en vrij(er) in je lijden worden.
Uitgangspunt is dat client goed is zoals hij/zij is en niet hoeft te veranderen, maar door de
gesprekken meer in zijn/haar kracht kan staan en zelfredzamer kan worden.
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
Angststoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Restgroep (Dissociatieve stoornissen; Stoornissen in zindelijkheid; Slaap-waakstoornissen; Seksuele
disfuncties; Genderdysforie; disruptieve impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen; Parafiele
stoornissen; Overige psychische stoornissen; Bewegingsstoornissen en andere bijwerkingen van
medicatie)
Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
Trauma en stress gerelateerde stoornissen - Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: mw. drs Y.J.M. de Groot
BIG-registratienummer: 79051740925 - Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders:
Psiconsult Zaandam
Velse GGZ
Huisartsenpraktijk Meerstate
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
- Dhr. R. Heijt (BIG: 89052991325)
- Dhr. M. Naber, huisarts( BIG: 29048189201)
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Verwijzing, consultatie en medicatie.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst
of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
Cliënten kunnen in de avonden/nachten/weekeinden en bij crisis terecht bij de huisarts danwel
huisartsenpost. Deze verwijst zonodig door naar de crisisdienst.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: deze functie wordt vervuld door de huisartsenpost
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Dhr. M. Naber
Dhr. R Heijt en alle psychologencollega’s werkzaam op zijn praktijk
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Intervisie en consultatie over cliënten, multi disciplinair samen werken bij bepaalde cliënten.
- Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.teachings.nl/watkostteachings - Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
www.teachings.nl - Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.bigregister.nl/zoeken/zoekenopnaamenspecialisme/
Organisatie van de zorg - Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
(naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Yvonne de Groot, GZ-Psycholoog tel 06-47444994
Link naar website:
www.teachings.nl/nipklachtenregelement - Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Een van mijn collega’s van Psiconsult
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het zorgproces – het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt - Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.teachings.nl/wachttijd=2weken - Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
Bij Teachings kan client zich telefonisch of via een email aanmelden en wordt dan door mij
teruggebeld voor een intake afspraak. Tijdens de intake vul ik samen met client het intakeformulier
in.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend
aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja - Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
doe dat als volgt:
Mocht het op enig moment van toegevoegde waarde/noodzakelijk lijken naasten te betrekken bij de
behandeling van cliënt, bespreek ik dit in eerste instantie met cliënt. Vervolgens nodig ik, mits cliënt
instemt, de betreffende naasten uit voor een gezamenlijk gesprek. De kwesties kunnen dan in
aanwezigheid van cliënt besproken worden en onderling overlegd.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De voortgang van de behandeling wordt gemonitord aan de hand van evaluaties met cliënt van de
gesprekken, zowel tijdens de behandeling als aan het einde, op het gebied van behandelresultaat
maar ook het behandelproces (de beleving van cliënt). Daarbij wordt de behandeleffectiviteit
gemeten door middel van ROM vragenlijsten die cliënten aan het einde van de behandeling, mits dit
voor een behandelduur van 12 weken plaats heeft, of door middel van periodieke ROM vragenlijsten
eens per half jaar. Tenzij client dit absoluut niet wil.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
In de BGGZ evalueer ik de voortgang van de gesprekken uiterlijk in het zesde gesprek, mits de
behandeling dusdanig lang duurt, of bij afsluiting. Evaluatie vindt plaats om de drie a vier gesprekken,
afhankelijk van het type behandeling.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Bij afsluiting. mondeling. - Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
Omgang met cliëntgegevens - Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Yvonne de Groot
Plaats: IJmuiden
Datum: 10-08-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja