Kwaliteitsstatuut 4.0

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie

  1. Gegevens ggz-aanbieder
    Naam regiebehandelaar: YJM DE Groot
    BIG-registraties: 79051740925
    Basisopleiding: WO psychologie
    AGB-code persoonlijk: 94002027
    Praktijk informatie 1
    Naam Praktijk of Handelsnaam: Teachings
    E-mailadres: info@teachings.nl
    KvK nummer: 34350537
    Website: www.teachings.nl
    AGB-code praktijk: 94056104
    1b. Werkt u op meer dan één locatie, geef dan de locaties en adresgegevens
    hieronder in:
  2. Biedt zorg aan in
    Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
    generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
    Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
    2a.
    Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
    de generalistische basis-ggz
    2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
    coördinerende rol als volgt in:
    Teachings is een solopraktijk, waarbij de regiebehandelaar de behandeling zelf uitvoert. Na de intake
    wordt samen met client een behandelplan opgezet. We reflecteren regelmatig op de voortgang van
    de behandeling en stellen indien nodig het plan bij. In afstemming met client wordt de behandeling
    op een passend moment afgesloten.
  3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
    Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type
    klachten, behandelvorm):
    3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
    cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich,
    betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
    Teachings richt zich op volwassenen met hoofdzakelijk angst- en stemmingsstoornissen die naar hun
    lijden kunnen en willen kijken. Samen onderzoeken we patronen in gedrag die zich herhalen. Door
    die patronen te (h)erkennen kun je uit herhalingen stappen en vrij(er) in je lijden worden.
    Uitgangspunt is dat client goed is zoals hij/zij is en niet hoeft te veranderen, maar door de
    gesprekken meer in zijn/haar kracht kan staan en zelfredzamer kan worden.
    3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
    Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
    Angststoornissen
    Depressieve stemmingsstoornissen
    Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
    Restgroep (Dissociatieve stoornissen; Stoornissen in zindelijkheid; Slaap-waakstoornissen; Seksuele
    disfuncties; Genderdysforie; disruptieve impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen; Parafiele
    stoornissen; Overige psychische stoornissen; Bewegingsstoornissen en andere bijwerkingen van
    medicatie)
    Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
    Trauma en stress gerelateerde stoornissen
  4. Samenstelling van de praktijk
    Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
    Regiebehandelaar 1
    Naam: mw. drs Y.J.M. de Groot
    BIG-registratienummer: 79051740925
  5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
    5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
    Huisartsenpraktijk(en)
    Collegapsychologen en -psychotherapeuten
    ggz-instellingen
    Anders:
    Psiconsult Zaandam
    Velse GGZ
    Huisartsenpraktijk Meerstate
    5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
    (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
  • Dhr. R. Heijt (BIG: 89052991325)
  • Dhr. M. Naber, huisarts( BIG: 29048189201)
    5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
    tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
    Verwijzing, consultatie en medicatie.
    5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst
    of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
    Cliënten kunnen in de avonden/nachten/weekeinden en bij crisis terecht bij de huisarts danwel
    huisartsenpost. Deze verwijst zonodig door naar de crisisdienst.
    5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
    Nee, omdat: deze functie wordt vervuld door de huisartsenpost
    5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
    zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
    Dhr. M. Naber
    Dhr. R Heijt en alle psychologencollega’s werkzaam op zijn praktijk
    5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
    Intervisie en consultatie over cliënten, multi disciplinair samen werken bij bepaalde cliënten.
  1. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
    Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
    Ja
    Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
    Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.teachings.nl/watkostteachings
  2. Behandeltarieven:
    Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
    Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
    Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
    Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
    www.teachings.nl
  3. Kwaliteitswaarborg
    Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
    branche/beroepsvereniging:
    Intervisie
    De beroepscode van mijn beroepsvereniging
    Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
    www.bigregister.nl/zoeken/zoekenopnaamenspecialisme/
    Organisatie van de zorg
  4. Klachten- en geschillenregeling
    Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
    (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
    Yvonne de Groot, GZ-Psycholoog tel 06-47444994
    Link naar website:
    www.teachings.nl/nipklachtenregelement
  5. Regeling bij vakantie en calamiteiten
    10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
    Naam vervangend behandelaar:
    Een van mijn collega’s van Psiconsult
    10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
    overlijden of andere calamiteiten:
    Ja
    II. Het zorgproces – het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt
  6. Wachttijd voor intake en behandeling
    Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
    of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
    Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.teachings.nl/wachttijd=2weken
  7. Aanmelding en intake/probleemanalyse
    12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
    aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
    Bij Teachings kan client zich telefonisch of via een email aanmelden en wordt dan door mij
    teruggebeld voor een intake afspraak. Tijdens de intake vul ik samen met client het intakeformulier
    in.
    12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
    terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend
    aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
    Ja
  8. Behandeling en begeleiding
    13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
    en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
    Ja
    13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
    afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
    tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
    Ja
    13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en met
    toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
    doe dat als volgt:
    Mocht het op enig moment van toegevoegde waarde/noodzakelijk lijken naasten te betrekken bij de
    behandeling van cliënt, bespreek ik dit in eerste instantie met cliënt. Vervolgens nodig ik, mits cliënt
    instemt, de betreffende naasten uit voor een gezamenlijk gesprek. De kwesties kunnen dan in
    aanwezigheid van cliënt besproken worden en onderling overlegd.
    13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
    (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
    De voortgang van de behandeling wordt gemonitord aan de hand van evaluaties met cliënt van de
    gesprekken, zowel tijdens de behandeling als aan het einde, op het gebied van behandelresultaat
    maar ook het behandelproces (de beleving van cliënt). Daarbij wordt de behandeleffectiviteit
    gemeten door middel van ROM vragenlijsten die cliënten aan het einde van de behandeling, mits dit
    voor een behandelduur van 12 weken plaats heeft, of door middel van periodieke ROM vragenlijsten
    eens per half jaar. Tenzij client dit absoluut niet wil.
    13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
    medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
    standaardperiode hanteer ik hiervoor:
    In de BGGZ evalueer ik de voortgang van de gesprekken uiterlijk in het zesde gesprek, mits de
    behandeling dusdanig lang duurt, of bij afsluiting. Evaluatie vindt plaats om de drie a vier gesprekken,
    afhankelijk van het type behandeling.
    13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
    Bij afsluiting. mondeling.
  9. Afsluiting/nazorg
    14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
    begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
    Ja
    14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
    afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
    Ja
    14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
    informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
    resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
    Ja
    Omgang met cliëntgegevens
  10. Omgang met cliëntgegevens
    15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
    betrokken professionals:
    Ja
    15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
    geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
    huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
    het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
    materiële controle):
    Ja
    15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
    zorgverzekeraar/NZa:
    Ja
    III. Ondertekening
    Naam: Yvonne de Groot
    Plaats: IJmuiden
    Datum: 10-08-2025
    Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
    handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
    naar waarheid heb ingevuld:
    Ja